Auteur Topic: AED Opleidingen en erkenning  (gelezen 2014 keer)

Offline rescue

• Algemene moderator
  • Nieuweling
    • Bekijk profiel
AED Opleidingen en erkenning
« Gepost op: 5 mei 2008, 12:32:36 »
De E.R.C. geeft voor europa de reanimatierichtlijnen uit
De nederlandse reanimatie raad neemt die richtlijnen over..

Er zijn diverse aanbieders van AED Opleidingen die de zelfde N.R.R. c.q. E.R.C. richtlijnen volgen..

Echter niet elke aanbieder word erkend door de N.R.R. 

Voorbeeldje,

D.A.N. of P.A.D.I. EFR, Medic First Aid, of International First Aid komen met een eigen AED opleiding, en leiden hun eigen instructeurs op.
Deze organisaties leiden ongeveer toch 4000 AED cursisten per jaar op.

Vinden we dit nu wel of niet belangrijk ?

Offline Beheerder

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
Re: AED Opleidingen en erkenning
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2008, 09:57:17 »
Ik denk dat tussen de verschillende soorten van AED opleidingen niet veel verschil zit.
Het komt er doorgaans toch op neer dat je leert werken met een AED.

De AED's zijn dusdanig geprogrammeerd dat er toch weining fout kan gaan, waarbij het reanimeren op BLS nivo toch in heel de EU hetzelfde is.

Het is daarom om het even hoe je iets benoemd of welke kunst je iemand leert ?

Offline Kadertje

• Nieuweling
  • *
    • Bekijk profiel
    • opleiding, training en advies
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2008, 11:14:22 »
Het is jammer dat iedereen op zijn of haar eigen manier een slaatje probeerd te slaan uit dit soort opleidingen. Het wordt weer een onoverzichtelijk bos. Europese richtlijnen allemaal de neus 1 kant op. Het is al moeilijk genoeg om te starten met een reanimatie, en als iedereen het op een andere manier gaat doen wordt de stap alleen maar groter omdat je bang bent dat je iets fout doet in de ogen van de omstanders die het weer anders hebben gezien.
Opleiding, training, advies en verkoop
www.skw-opleidingen.nl

Offline hv-engeltje

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2008, 12:32:46 »
Uiteindelijk komt de BLS en het gebruik van de AED op hetzelfde en dezelfde handelingen neer. Het is niet zo dat een andere opleiding andere handelingen aanleert. Hoezo dat het verwarring bij het 'publiek' oproept?
Groetjes,

hv-engeltje

instructeur BLS,PBLS, AED, BHV, EHBO (en wat er nog meer in HV land gegeven wordt)

Offline rescue

• Algemene moderator
  • Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2008, 11:34:25 »
Het is jammer dat iedereen op zijn of haar eigen manier een slaatje probeerd te slaan uit dit soort opleidingen. Het wordt weer een onoverzichtelijk bos. Europese richtlijnen allemaal de neus 1 kant op. Het is al moeilijk genoeg om te starten met een reanimatie, en als iedereen het op een andere manier gaat doen wordt de stap alleen maar groter omdat je bang bent dat je iets fout doet in de ogen van de omstanders die het weer anders hebben gezien.

Alle AED opleidingen die ik benoem, volgen de ERC guidelines.. De procedures zijn het zelfde, de leermethodiek, en aanpak en sommige accenten worden anders benoemd.. 
Mijn stelling zou zijn. De NRR en ERC zouden zich onafhankelijk moeten opstellen, en elk opleidingsprogramma moeten erkennen, die de ERC richtlinen volgen..

Offline hv-engeltje

• Algemene moderator
  • Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2008, 09:13:02 »
Toch blijkt het in de praktijk met de ERC niet helemaal te werken. Ik krijg soms cursisten uit andere landen niet gecertificeerd. Dan heb je bijvoorbeeld Belgen die met een Nederlands diploma in België te horen krijgen dat ze het over moeten doen. En me dan opbellen om aan te geven dat het exact dezelfde opleiding is...  ???
Groetjes,

hv-engeltje

instructeur BLS,PBLS, AED, BHV, EHBO (en wat er nog meer in HV land gegeven wordt)

Offline rescue

• Algemene moderator
  • Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2008, 06:31:28 »
Toch blijkt het in de praktijk met de ERC niet helemaal te werken. Ik krijg soms cursisten uit andere landen niet gecertificeerd. Dan heb je bijvoorbeeld Belgen die met een Nederlands diploma in België te horen krijgen dat ze het over moeten doen. En me dan opbellen om aan te geven dat het exact dezelfde opleiding is...  ???

Ik heb er geen problemen mee gehad.  Het word nu wel eenvoudiger met het nieuwe ERC database en de NRR is daarbij aangesloten en gaat ook dezelfde database gebruiken.

Offline Beheerder

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 2 augustus 2008, 13:26:42 »
Post gehad, ERC en de NHS gaan door één deur.

Offline EHBOfan

• Nieuweling
  • *
  • Eerst(e) hulp, de rest komt later
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 6 december 2009, 12:45:43 »
Alle AED opleidingen die ik benoem, volgen de ERC guidelines.. De procedures zijn het zelfde, de leermethodiek, en aanpak en sommige accenten worden anders benoemd.. 
Mijn stelling zou zijn. De NRR en ERC zouden zich onafhankelijk moeten opstellen, en elk opleidingsprogramma moeten erkennen, die de ERC richtlinen volgen..
Als EHBO/reanimatie organisaties zoals OK, HS, NRK, MFA, LPEV, FAI en DAN de richtlijnen van de ERC en NRR volgen mag er geen verschil zijn. Er is ook nauwelijks verschil.
De richtlijnen van de NRR tov de ERC kunnen en mogen altijd afwijken. Het zijn immers richtlijnen en geen wetgeving. (Of het verstandig is af te wijken, is een ander verhaaal).
Organisaties dienen elkaar het licht in de ogen te gunnen.
Als ik bij x een reanimatie certificaat heb behaald conform de richtlijnen van de ERC, dan ben ik van mening dat deze ook erkend moet worden door organisatie y.
De praktijk is uit winstoogpunt echter anders.